School
Het secundaire onderwijs
Doelstellingen
De secundaire cyclus heeft als doel om de leerlingen een kritische geest bij te brengen, hen te leren nadenken, hun persoonlijke mening te leren uiten en verantwoordelijke burgers te worden. De leerlingen worden ook voorbereid op het leven als volwassene. Zij moeten hun eigen voorkeuren kennen evenals hun sterke en zwakke punten. Zij moeten zich ook voorbereiden op hun professionele loopbaan en, met hun familie, een duidelijke geïnformeerde keuze maken wat betreft hun schoolloopbaan en beroepskeuze. Het secundair onderwijs wordt bekroond met het Franse baccalaureaat, een internationaal erkend diploma, dat wereldwijd toegang verleent tot het hoger onderwijs.
De dubbele inschrijving bij het Centre National d’Enseignement à Distance (CNED)
Naast hun inschrijving in het LFIA worden de lyceumstudenten ingeschreven bij het CNED. Zij volgen een volledig uurrooster op school met gespecialiseerde professoren voor elk vakgebied.
Het pedagogische team zorgt voor een individuele begeleiding van de leerlingen. Het werk in kleine groepjes zorgt ervoor dat tegemoet gekomen kan worden aan individuele noden : topsporters, leerlingen die parellel een zware artistieke opleiding volgen, leerlingen met een hoog potentieel, leerlingen met gebrek aan zelfvertrouwen,…
De professoren volgen ook de vooruitgang bij het CNED en zorgen ervoor dat taken tijdig worden ingeleverd. De overgang naar een volgend jaar wordt bepaald door het CNED, een centrum van het Ministerie van Onderwijs van Frankrijk. Bovenop het verplichte leerpakket, nemen de leerlingen deel aan lessen in theater, sport, Nederlands, kunst, wetenschap (laboratorium experimenten) en krijgen begeleiding in de opleidings- en beroepskeuze.
Toelatingsvoorwaarden
Het Lycée Français International aanvaardt leerlingen vanuit het Franse onderwijs, het Belgische franstalige onderwijs en vanuit alle andere landen. De klas waarin ze toegelaten worden hangt af van de oriëntatiebeslissing van de school waarvan ze afkomstig zijn. Een goede beheersing van het Frans is wenselijk. Voor nieuwe leerlingen kunnen extra Franse lessen georganiseerd worden teneinde de basis te verstevigen.
Vergelijking tussen het Belgische en het Franse schoolsysteem
Het france systeem | Het belgische systeem | ||
---|---|---|---|
Klas | Graad | Klas | Graad |
6ème | Aanpassingsjaar | 6e leerjaar | 1e Graad |
5ème | Centrale graad | 1e secundair | Observatiegraad |
4ème | 2e secundair | ||
3ème | Orientatiegraad | 3e secundair | Orientatiegraad |
2nde | Beslissingsjaar | 4e secundair | |
1ère | Terminale Graad | 5e secundair | Beslissingsgraad |
Terminale | 6e secundair |